11 јул 2009

ŠKOTSKA

TVRĐAVE U KOJIMA ŽIVE LEGENDE

Kružno putovanje kroz Škotsku je uvek pokušaj kako pomiriti prirodu i istoriju. Lepa i uglavnom divlja priroda, brojni zamkovi i stari gradovi potpuno opčine svakog došljaka. S jedne strane crveni Glazgov, pa sivi Aberdin ili veličanstveni Edinburg, svi sa karakterističnom arhitekturom, mnoštvom starih kuća, palata i crkava, a s druge, divlje obale i ostrva gde vetar stalno duva. Treba se snaći! Toliko mnogo slika, mirisa i zvukova… A, onda, istorija: kraljica Meri, kralj Robert Brus i ser Vilijem Valas…

Mapa i lokacija Škotske

Dvorci i gospodari

Prolazimo kroz Stirling koji je nekada bio centar Škotske kraljevine i dolazimo u Glazgov. Glavna ulica, ujedno i pešačka zona, pruža priliku za šoping, a stari univerzitet i park su divno mesto za odmor. Na zapadnoj obali je Oban, lep primorski grad sa starim karakterističnim kućama i rivom. Tu se mogu videti najneobičnije ptice, pa čak i vidre.

Uzevši trajekt do susednog ostrva obilazimo zamak porodice Duart, strogu srednjevekovnu građevinu koja je obnovljena trudom meštana. Služila je kao odbrambeni bastion, a nekad i zatvor. Lokalni bard uz citru priča nam legendu o gospodaru zamka koji je želeo da se oslobodi žene (sada bi rekli, da se razvede) pa ju je na prevaru ostavio na malom ostrvu . Spasli su je ribari, a zaklon je našla u očevom zamku, gde se ubrzo pojavio muž, naravno u žalosti. Uhvaćen u prevari jedva je izbegao smrt, opet na ženinu molbu, ali dvadesetak godina kasnije ubio ga je njen brat.

Zamak porodice Duart

Preko puta zaliva je porodični zamak Torosej, svetla renesansna građevina, puna cveća i sunca, vlasništvo Čerčilovih potomaka. U dnevnoj sobi uz udobne fotelje natpis "Molimo vas, sedite".

Puni prelepih utisaka vraćamo se lokalnim vozićem u dečjoj verziji do luke.

Porodični zamak Torosej

Profitabilna aždaja

Sutradan oblačno vreme provodimo na putu pored jezera Loh Nes. Dominira stara ruševna tvrđava, a u usputnim mestima glavna atrakcija je Nesi, najprofitabilnija aždaja na svetu. Svuda se prodaju suveniri čiji je zaštitni znak Nesi – u milion poza i isto toliko veličina, kao privezak, magnet, novčanik, pa čak i lampa.

Sledeće dve noći smo u Karbisdejlu, starom zamku, sada pretvorenom u hostel, sa ogromnom srednjevekovnom dvoranom ukrašenom starim slikama i skulpturama, dok su spavaće sobe kao u svim skromnim hostelima, male sa krevetima na sprat, verovatno nekadašnje sobe za poslugu. Uveče, po mraku, preko mosta i pruge idemo u lokalni kafić gde su meštani priredili nezaboravni hepening uz gajde i igru.

Izlet na Orkni, ostrva na severu, pruža neponovljiv doživljaj. Prati nas loše vreme sa kišicom i vetrom koji zahteva kabanicu i džemper usred avgusta.

Orkni ostrva, Čerčilova barijera

Sivo talasasto more zamenjujemo autobusom koji nas vozi pored naselja od kamenih kuća poređanim u krug. Neka su ostrva povezana nasipima – takozvana Čerčilova barijera, kojom je on onemogućavao prolaz nemačkim podmornicama. Gradili su je italijanski zarobljenici, o čemu svedoči i mala crkva. Tragovi i vrhovi brodskih olupina još uvek se dobro vide.

Preko Aberdina stižemo u Edinburg, za koji, nažalost, nismo imali dovoljno vremena, pa smo videli samo tvrđavu. Ogromna, vekovima građena, sada je muzej sa brojnim izložbama. U gradu koncerti posvećeni Bramsu, lokalni kafići i radnje za turiste koje rade do kasno u noć. Opuštamo se uz muziku gajdaša…
Jovan A. Ikonomovski
BLIC Panorama 68 – 30.03.2008.